Depression er en psykisk sygdom, som er meget udbredt. Symptomerne på depression kan tage form på forskellige måder. Mange oplever mismod og melankoli, men en depression kan også vise sig som følelsesløshed. Man kan derfor også typisk havde svært ved at finde ud af, om der i grunden er tale om en depression.

Som alle psykiske sygdomme kan depression altså være svær at forholde sig til for både de ramte, og for de pårørende, da man som deprimeret person kan have svært at udtrykke, hvad man føler, eftersom psykiske sygdomme på mange måder er mere komplekse end fysiske sygdomme. Det er ikke en mulighed at vise en brækket arm frem som bevis på smerte – man må i stedet kunne formulere de tanker, der går igennem ens hoved, og komme til den konklusion, at der er tale om modløshed ud over det sædvanlige. For langt de fleste mennesker oplever perioder med stress, tristhed og større belastninger end ellers. Men skal diagnosen ‘depression’ stilles helt officielt, skal der dog være en række svære symptomer til stede i en periode på minimum fjorten dage uden undtagelser.

Depression kan for mange føles som en ond cirkel. En depression starter oftest med tanker om, hvordan vedkommende på den ene eller anden måde ikke slår til, og altså har fejl eller mangler, som går vedkommende enormt meget på. Hvis man har haft negative oplevelser i ens liv, som har påvirket ens selvbillede, kan dette derfor ofte blive starten på en depression. Som deprimeret vil man opleve en sindstilstand, hvor selv de simpleste opgaver og dagligdags rutiner pludselig kan virke uoverkommelige, hvilket kan føle til et endnu dårligere syn på sig selv og egne evner. På denne måde kan en depression desværre hurtigt blive selvforstærkende, og lede den depressionsramte ud i en værre og værre sindstilstand.

Dette er en af grundene til, at svære depressioner også kan lede til selvmordstanker. Man kan som deprimeret føle sig helt isoleret, og selvom andres syn på en ikke er negativt, vil man som deprimeret kun kunne se de negative aspekter af livet. Derfor er det ekstremt vigtigt, at man får den rette hjælp i form af samtaler med en professionel.

For trods den følelse af afmagt, man føler, når man er deprimeret, findes der gode fremtidsudsigter for at leve med og i tide komme over en depression. Samtaleterapi er ekstremt udbredt, da man i samarbejde med en erfaren psykolog eller psykoterapeut vil kunne tale situationen igennem, og på denne måde se på sin situation med nye øjne. En professionel kan skabe en tryg samtalesituation, hvor man kan få luft for sine tanker, og blive vejledt til gode redskaber, der med stor fordel kan bruges i hverdagen til blandt andet at skabe en sundere og mere positiv tankegang, og tackle typiske problemer.

Behandling af depression